מהו זרם הפריצה?

המושג העיקרי שמאמר זה מבקש להבליט נקרא "זרם פריצה" (Rip current) וניתן לתרגמו למספר שמות נוספים כגון "זרם סחף" ואו – "זרם חוזר".
מערכת הזרימה החופית אחראית לעיצוב המורפולוגיה החופית. חופים הם מערכות סביבתיות המגיבים לתהליכים דינאמיים שונים. שרשרת של מצבים גורמים לזרמים בקרבת החוף – החל מרוחות, הגורמים לגלים אשר חוזרים לים בנתיבים שונים וגורמים לתעלות, בורות ו…זרמים. המערכת המורפודינאמית החופית לרבות הזרימה שבה גורמים ליצירת אזורים רדודים ועמוקים בקרבת החוף ולזרמים כתוצאה מכך. ובפשטות – גלים הנעים ממים עמוקים לתחום המים הרדודים של החוף, ונשברים. היות ושבירת הגלים אינה סימטרית, באזורים מסוימים של החוף תהיה הצטברות גדולה יותר של מים יחסית לאזורים אחרים. מים עודפים אלו יחזרו במסלול מעגלי המנקז אותם פנימה אל הים בזרם הפורץ חזרה לכיוון הים.
באיורים הבאים ניתן לראות את תנועת הגלים אל החוף באיור הימני מצב ללא זרם פריצה ומצב נוסף באיור השמאלי את הזרם הנוצר כתוצאה מעודף המים באזורי הקצוות. החצים הכתומים מצביעים על זרם הפריצה.

באיור הבא, ניתן לראות את המצב שבו מתקיימים מספר זרמי פריצה באותו חוף. מהתרשים עולה שכמעט ואין גלים באזור שבו קיימים זרמי הפריצה.

ראוי לציין ולהדגיש כי זרמי הפריצה עשויים לשנות מיקום בהתאם למשטר הגלים ומיקום רכסי החול מתחת למים כך שלא ניתן לסמן באופן קבוע אזור של זרם.

איך לזהות את זרם הפריצה?

אזור זרם הפריצה נראה על פניו כיותר בטוח ויותר שקט ללא גלים כמעט וגוון מים כהה יותר, ודרושה מיומנות רבה על מנת לזהות זרמי פריצה מתוך התבוננות בים. זו בד"כ מיומנות נרכשת של מצילים וגולשים מנוסים ואולם ניתן להנחיל מיומנות זו לכלל הציבור כפי שמפורט במאמר זה.ניתן להיעזר במספר סימנים על מנת לזהות את זרמי הפריצה:

  1. אזורים בהם אין כמעט שבירה של גלים – הגלים מביאים את המים לחוף בעוד שזרמי הסחף מנקזים אותם בחזרה לים.
  2. מים עמוקים יותר – בשל תנועת הזרמים בקרקע לאורך זמן היוצרת תעלות ובורות.
  3. גוון צבע המים שונה מהסביבה – זרם הפריצה נוטה להיות עכור יותר כתוצאה מחול שמתערבב עם המים ולכלוך או אצות הנסחפים לעומק.
  4. קצף על המים – לעתים יופיע קצף על המים באזור זרם הפריצה.

מה לעשות במקרה שנקלעתם לזרם הפריצה?

כאמור קיימת שרשרת של תהליכים היוצרים מורפודינמיקה של גלים הנסוגים חזרה לים והיוצרים בנסיגתם גרירת חול וכתוצאה מכך תעלות ובורות אשר מגבירות את הזרם החוזר . התעלות (בורות) העמוקות יחסית בקרבת החוף גורמות לאיבוד האחיזה והיציבות שלנו ואז ברגע שנצוף הזרם יסחוף אותנו לעומק מבלי יכולת לשחות חזרה לחוף, גם במידה ונהיה שחיינים טובים.

אז מה לעשות?

  1. ראשית לא להיכנס "ללחץ" ולשמור על "קור רוח" האויב הכי גדול שלנו במקרה הזה יהיה אנחנו בעצמנו. אם נשמור על קור רוח הסחיפה בזרם תהיה מהירה וקצרה, והים בסוף יוציא אותנו החוצה לאזור חולי רדוד שבו נוכל לעמוד ולהתייצב.
  2. לעולם לא לשחות נגד הזרם ולא להתנגד אף אם זה מנוגד לתגובה הראשונית שלנו הרוצה להיחלץ מהסכנה ומהר, יש לזכור כי הזרם לא יאפשר לנו זאת גם אם נהיה השחיינים הטובים ביותר. זרמי הפריצה הינם הסכנה מספר אחת למי שאינו יודע לשחות, וגם לשחיינים שאינם יודעים מה לעשות. מהירות זרם הפריצה יכולה להיות כמטר לשנייה בים רגוע יחסית שהוא זרם מורגש וחזק, ובים סוער יותר ולהגיע עד מטרים בשנייה שיכריע גם שחיין מצוין. לכן לא צריך ואסור להתנגד לזרמי הפריצה. כאשר אנו מרגישים סחיפה פנימה אל תוך הים, האינסטינקט המידי שלנו הוא לחזור בחזרה לחוף, אבל היות שזרמי הפריצה בדרך כלל חזקים למדי, הניסיון הנואש שלנו, שלרוב יהיה מלווה בפאניקה ואיבוד עשתונות, רק יגרום לאיבוד כוחות, ולבסוף לטביעה. אם כן, הדבר החשוב ביותר לזכור הוא שלא להתנגד לזרם הפריצה, לשמור על כוחות, להירגע, ולהחזיק את הראש מעל המים. מה שיקרה הוא, שהזרם יסחוף אותנו פנימה לתוך הים ואז ניתן "לחתוך" שמאלה או ימינה במקביל לקו החוף עד לאזור שבירת הגלים, שם נמצא שטח חולי רדוד שיאפשר לנו לעמוד ולצאת מהמים בהליכה יציבה.
  3. מנוחה אם העייפות השתלטה עלינו במהלך ניסיונות ההיחלצות, נפסיק להתאמץ, ננשום עמוק, נשכב על הגב ונתחיל לצוף בניחותא ונזכור כי רוב מקרי הטביעה נגרמים כתוצאה מבליעת מים, עייפות, שרירים תפוסים ו…לחץ.
  4. חופים מוכרזים תחת פיקוח של מצילים בכל מקרה חשוב להגיע רק לחופים מוכרזים בהם יש שרותי הצלה פעילים. המצילים מכירים היטב את הזרמים בחוף. עבודת ההכנה של צוות ההצלה בחוף מתחילה בשעות הבוקר המוקדמות, בהצבת שילוט ודגלים שנועדה למנוע את אפשרות הכניסה לאזורי זרם הפריצה. במידה וניקלע לזרם פריצה בחוף מוכרז לרחצה המאויש בשירותי הצלה, נסמן במהלך הציפה באופן החלטי וברור בתנועות של הרמת ידיים לכיוון תחנת ההצלה כי אנו זקוקים לעזרה. ברוב המקרים המצילים כבר יהיו בדרך אלינו.

סיכום זרם הפריצה

אנו סבורים, מראיונות רבים שקיימנו עם מצילי החופים, כי גורם הסיכון העיקרי וגורם המוות העיקרי מטביעות בחופי הים התיכון הם זרמים המכונים "זרמי פריצה" rip current.
המצילים בחופים המוכרזים עושים עבודת קודש להכוונת הציבור הרוחצים לקטעי רחצה בטוחים שבהם אין זרמי פריצה והם מבצעים זאת באמצעות דגלי סימון, שלטים מקומיים והכוונת הציבור בהוראות מילוליות. "גבעה", "בור", "תישאר לעמוד על הרגליים ואל תאבד אחיזה מהקרקעית" – אלו מושגים הרווחים אצל המצילים להכוונת קהל המתרחצים להתמודדות עם זרמי הפריצה.
ראוי לציין לחיוב את משרד הפנים, המשרד הממשלתי האחראי להחלת חוק הסדרת מקומות רחצה, על חלקו להגברת הבטיחות ברחצה בים, לרבות בהסברה על חשיבות הרחצה בפיקוח והכוונת מצילים. אלא שלא תמיד מצויים מצילים בחופים וכידוע עיקר מקרי הטביעה מתרחשים במקומות רחצה ללא פיקוח מצילים.

לשטף:

בלוג זה מבוסס על בינה מלאכותית ולא נועד בשום צורה להחליף ייעוץ פיננסי מקצועי מוסמך המכיר את המצב הכלכלי האישי שלך. במידה והינך זקוק לייעוץ מקצועי, פנה לקבלת עזרה מיועץ מקצועי לבחירתך . שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומרים הכלולים באתר זה אסור.